2.12.2013, Pinja, essee 2
Edistääkö hindulaisuus epätasa-arvoa?
Moraalinen ongelma
Hindulaisuutta on usein arvosteltu kastijärjestelmän vuoksi epätasa-arvoiseksi.
Kuten edellisessä esseessäni totesin, hindulaisuus ei varsinaisesti kannusta kastittomien syrjintään, mutta sen opit kuitenkin monesti johtavat siihen. Samoin naisten ja miesten välisessä epätasa-arvossa, hindulaisuus ei itsessään väitä naisia alempiarvoisiksi, mutta koska naiset ovat alttiimpia likaantumaan,
he ovat myös huonommassa asemassa. Tutkin esseessäni etenkin sitä, miten hindualisuus ilmenee Intiassa, koska vuonna 2001 tehdyssä väestölaskennassa 80 prosenttia määritteli itsensä hinduiksi.
Viimeaikoina on pyörinyt uutisia Intiassa tehdyistä, etenkin naisiin kohdistuvista, väkivalta rikoksista.
Kastijäjestelmä
Hindulaisille ei ole olemassa yhtä yhteistä moraalikoodia.
Jokaiselle on oma dhram, jonka määrittää syntyperä, ikä ja sukupuoli. “On parempi suorittaa oma velvollisuutensa vaikka epätäydellisesti kuin suorittaa täydellisesti jonkun toisen velvollisuudet. Syntisten tekojen vaikutukset eivät milloinkaan vaikuta niihin velvollisuuksiin, jotka on määrätty ihmiselle hänen luontonsa mukaisesti.”
Lause kertoo, ettei kastijärjestelmässä ole liikkumavaraa. Voiko tämän tulkita epätasa-arvoiseksi, riippuu siitä miltä kantilta asiaa katsoo. Onko arvonta epätasa-arvoista? Vaikkei uskoisi karman lakiin, syntymä on kuin arpakuutio. Hindulaisuudessa uskotaan, että asema kastijärjestelmässä on joko itse ansaittua tai aiheutettua edellisessä elämässä.
Yleisesti hyväksyttyä on, että pahoista teoista rangaistaan, joten näin ajateltuna kastijärjestelmä olisi täysin hyväksyttävä. Minusta jokaisella olisi kuitenkin, viimeistään seuraavassa elämässä, saatava uusi mahdollisuus! Kastittomien syrjintä onkin ollut kielletty Intia perustuslaissa vuodesta 1950-lähtien.
Perinteet ovat kuitenkin iskostuneet syvälle. Niin kutsuttu “puhtaus” eli sauca on hindulaisuudessa yleinen ajatusmalli, johon kastijärjestelmäkin perustuu.
Erityisen likaisina asioina pidetään biologisia prosesseja, esim. synnyttäminen, kuolema ja jätteet. Koska epäpuhtaus voi tarttua myös ruuasta tai kosketuksesta, halutaan alemmissa kesteissa olevista pysyä kaukana.
Avioliitto
Hindulaisuuteen kuuluu oleellisesti avioitumien; 40 vuotiaista naisista alle prosentti ei ole ollut naimisissa. N. 90 prosenttia Intialaisista avioliitoista on järjestettyjä, eikä kastien väliset avioliitot ole hindujen kesken kovinkaan hyväksyttyjä.
Vaikka avioiliitto on tärkeä sekä naisille että miehille, etenkin naisten tulisi mennä naimisiin, sillä se auttaa heitä pysymään puhtaina. Etenkin korkeassa kastissa olevan naisen on tärkeää pitää huolta puhtaudestaan, sillä nainen edustaa koko suvun puhtautta. Siksi alempien kastien naisilla on enemmän vapauksia. He myös joutuva useammin seksuaalisen väkivallan uhreiksi
Valtaosa naisista on kuitenkin köyhiä, eikä heillä ole oikeutta mennä talon ulkopuolelle.
Perinteisissä hindulaisissa perheissä vaimo ei saa edes lausua ääneen miehensä nimeä tai puhutella miestään julkisilla paikoilla. Vaikka uskollisuus avioliitossa on tärkeää sekä miehelle että naiselle, ovat seuraukset esiaviollisista tai avioliiton ulkopuolisista suhteista naisille vakavampia, koska nainen ei voi puhdistautua rituaallisesti, kuten mies.
Myötäjäiset ovat Intiassa yli satoja vuosia vanha tapa. Nykyään se on kiellettyä, mutta jatkuu yhä.
Tietääkseni hindulaisuus ei kuitenkaan varinaisesti määrää myötäjäisiä. Hindulaisuus ja vanhat perinteet ja tavat kuitenkin kulkevat Intiassa pitkälti käsi kädessä. Intiassa tapahtuu jatkuvasti kuolemia, kun naisia surmataan myötäjäisiin liittyvien ongelmien vuoksi.
Lisäänyminen ja seksuaalirikokset
Koska myötäjäiset jäävät tyttölasten vanhempien maksettaviksi,
Intiassa tehdään n. 750 000 aborttia tyttösikiöille vuodessa. Lisäksi tyttölapsia hylätään ja jopa tapetaan.
Abortti, kuten synnytys ja keskenmenokin ovat naista saastuttavia. Intiassa tehdyistä abosteista n. 50-6o tuhatta vuodessa ovat laittomia ja naisen terveyden vaarantavia.
Lisäksi abortti, lapsen hylkääminen tai tappaminen voi olla erittäin traumaattinen tapahtuma äidille, sillä se ei suinkaan välttämättä tapahdu äidin vapaasta tahdosta.
Kuitenkin jälkeläisen saaminen on välttämätöntä. Nainen ei ole kokonainen ennen kuin on saanut lapsen ja isälle lapsen saaminen on pakollista suvun jatkumiseksi.
Vaikka lasta pidetään miehen saavutuksena, pidetään lapsettomuutta tai tyttölasta naisen syynä.
Intiassa on tapahtunut monia raiskauksia, joden tekijöitä ei ole saatu tuomiolle. Syynä lienee osittain poliisien kevyt suhtautumien asiaan. Erittäin väkivaltaisten seksuaalisten hyväksikäyttöjen jälkeen
seksuaalirikosten tuomioita kovennettiin. Raiskaus avioliitossa ei kuitenkaan edelleenkään ole rikos. Ikävä kyllä naisiin kohdistuva lievenpi seksuaalinen ahdistelu on kuitenkin edelleen yleistä.
Vaikea sanoa onko tämä uskonnon aiheuttamaa.
Vanhoja Intialaisia perinteitä vai uskonnon epätasa-arvoisuutta?
On vaikea eritellä, mikä on todella hindulaisuuden aiheuttamaa ja mikä vain perinteitä, jotka ovat jääneet. Usein kuitenkin samat suvut jotka noudattavat näitä perinteitä ovat myös hinduja, elleivät jopa äärihinduja.
Hindulaisuudesta voi tehdä niin monta eirllaista tulkintaa. Vaikka suurin osa hinduista pitää veda-kirjallisuutta pyhänä kirjallisuutenaan, ei kaikkea hindulaisuutta voi perustaa niihinkään. Intiassa hindulaisuus ja muut perinteet kävelevät käsikädessä ja lähes tulkoon kaikki ovat hinduja ja tai ainakin enemmän tai vähemmän hindulaisuuden vaikutuksen alaisina. Siksi katsoisin asiaa niin päin, minkä hindulaisuus sallii. Näyttää siltä, että hindulaisuus sallii epätasa-arvon eri kastien keskuudessa, tyttölasten tappamisen, naisten seksuaallisen hyväksikäytön ja epärasa-arvon miesten ja naisten välillä. En kuitenkaan näe, että hindulaisuus varsinaisesti olisi syypää tähän. Uskonnon avulla vain toisinaan on helmpompi oikeuttaa väärät teot.
Lähdeviitteet:
http://areena.yle.fi/tv/1818547 12.2.2013
http://www.hs.fi/ulkomaat/Nainen+surmataan+joka+tunti+myötäjäisten+vuoksi+Intiassa/a1378258093538 12.2.2013
http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/d2c0cc3bbe37310fb0bab956a4e9db7e/1385999100/application/pdf/1418604/UskonnotJaSeksuaalisuus.pdf 12.2.2013
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti